Jak vytvořit ještě úspěšnější firmu? Podle Petra Hovorky musí značka stát na pevných základech, strategii. A pak je třeba zapojit do jejího budování zaměstnance. Protože ve spolutvoření je ukryto veškeré nadšení a energie.
PETR HOVORKA
partner & koordinátor týmu BrandBakers Advisory & WinWinJob
Začal nový rok. A my jsme jako vždy plni očekávání, jaký bude. Trh a byznys se vlní zase o něco rychleji, ale na to jsem si ve firmách v posledních letech už zvykli.
Co jsme se naučili v minulém roce?
V minulém roce se někdo naučil lépe zvládat krizi, někdo digitalizovat procesy, někdo snižovat náklady nebo naopak najímat nové motivované zaměstnance či spolupracovat s lidmi na dálku. Home office už není sprostým slovem, někde se stal dokonce standardem a obdobným benefitem jako jsou stravenky.
Jak motivovat zaměstnance?
Jedna výzva však s firmami zůstává dál. A možná se ještě umocnila. Jak lidi nadchnout pro společnou cestu? Jak zajistit, aby je práce bavila a firmy mohly inovovat, růst a vzkvétat? Všemožné „uplácení” zaměstnanců ve formě rozšiřujících se benefitů, luxusních kanceláří, příspěvků na cokoli, se paradoxně na motivaci zaměstnanců negativně podepsalo. Nadšení lidí si za peníze nekoupíme.
Jak z toho ven?
Je to pozoruhodně jednoduché, a proto možná pro mnohé firmy tak obtížně dosažitelné. Na začátku stačí přijmout myšlenku, že se lidé nedají motivovat. Lze je pouze kontextovat. Chápete? Teprve tehdy se můžeme vydat na cestu k vytváření kontextu, který je pevně začleněn do firemních strategií propojujících lidi, byznys a kulturu v celek.
Celostní strategie
Taková celostní strategie obsahuje 6 částí: příběh vzniku firmy, důvody, proč existuje, dlouhodobý cíl, pravidla, podle kterých se hraje, jakou jedinečnou hodnotu dodává zákazníkům a jakou zaměstnancům. Poté zbývá zvolit správnou cestu, jak do tohoto kontextu uvést všechny zaměstnance. Ve větších firmách, které mají více úrovní řízení, začíná práce v managementu a pokračuje přes střední management ke všem ostatním zaměstnancům.
A to je Employer Branding 2.0, budování značky zaměstnavatele, která stojí na pevných základech. Značky, která je o lidech, byznysu a kultuře. Je to cesta, jak vytvořit úspěšnější firmy, a to právě díky lidem, udržitelně a dlouhodobě. Nehledě na to, jestli se trh vlní rychleji nebo pomaleji.
Hodně štěstí v roce 2023.