Skip to main content
Domovská stránka » Kariéra v technologiích » MATOLÍN: VIDÍM AI JAKO KOUČE, KTERÝ S NÁBOREM PORADÍ FIRMĚ I UCHAZEČI
ADVERTORIAL

Umělá inteligence získává využití napříč všemi obory a toho si je vědom i Matěj Matolín, zakladatel platformy Digitální HR. Jak může AI pomoci během náborového procesu? A může být pomocníkem i pro uchazeče v rámci přípravy na pracovní pohovor?

Matěj Matolín

zakladatel Digitální HR

Přestože se HR věnuje lidem, je v tomto odvětví spousta čistě administrativních úkonů a právě s tím vším může AI pomoci – ať je to screening životopisů či využití nástroje typu ChatGPT pro tvorbu textů, inzerátů nebo vytváření vzdělávacího obsahu. Další oblastí, ve které nám umělá inteligence usnadňuje práci, je zpracování dat a reporting. AI se totiž může připojit na firemní data, která zpracuje a předá je manažerům. Ti pak mají lepší a snazší podklady k rozhodování.

Největší využití je ve strojovém zpracování životopisů. Zatím to není v Česku příliš rozšířené, protože jsme malý trh a většinou se na každou pozici hlásí jen pár lidí (na rozdíl např. od Ameriky, kde se na pozice hlásí běžně stovky až tisíce kandidátů). Paradoxně k tomuto vývoji přispívá i AI. Když vznikají nástroje, které umožňují kandidátům rozeslat stovky přihlášek, tak to množství žádostí logicky bobtná, a proto AI musí začít používat obě strany, tedy i firmy v rámci svých náborů. Mám rád například aplikaci Metaview.ai, která se připojí na pohovor, udělá z něj záznam, zápis i souhrn. To vše následně může náborář jedním kliknutím poslat manažerovi. Dále umělá inteligence představuje velmi efektivní pomoc při vytvoření pracovního inzerátu. Dovede například provést zápis z pohovoru, připravit otázky manažerovi či vytvořit podklady pro HR marketing. Osobně však nemůžu říct, že bych měl oblast, kterou bych na AI plně delegoval. Prozatím je to spíš tak, že mi v každé z těch oblastí částečně pomůže a odebere trochu administrativy.

digitální HR
Zdroj: Adobe Stock

Vidím AI jako kouče, který na začátku procesu manažerovi poradí, jak správně popsat danou pozici. Umělá inteligence za něj například vytvoří i inzerát nebo mu pomůže připravit otázky k pohovoru. AI za něj však může komunikovat i s kandidáty, a to v oblastech, jako je pozvání na pohovor, domluvení času či předání feedbacku. Nábor totiž není jen o samotném setkání s kandidátem, ale je zde také zahrnuta spousta administrativní agendy, se kterou AI může velmi pomoci.

Umělá inteligence nabízí podporu i samotnému kandidátovi, a sice hned několika způsoby. Zaprvé si lze vytvořit nějakého kouče, který jej na pohovor připraví. Zadruhé může díky AI lépe zanalyzovat danou pozici. Dále může umělou inteligenci použít k vytvoření CV či k vyladění LinkedIn profilu. AI uchazečům tedy poslouží jako jejich kariérní poradce, který tam není od toho, aby výběrové řízení udělal za ně, protože to by nebylo etické, ale je tam od toho, aby jim poradil a přípravu na získání konkrétní pozice ulehčil.

náborový proces
Zdroj: Adobe Stock

V první řadě  jsme v tomto ohledu pořád ještě daleko. Současní avataři působí velice uměle, a proto ta komunikace není úplně příjemná. Je to zkrátka divné a lidé to nemají rádi. Ale věřím, že se časem dostaneme na lepší kvalitu. Pak bych si takové využití avatarů uměl představit v rámci nějakého rychlého screeningu – kdy jen chceme od kandidáta získat základní údaje či mu chceme naopak dát možnost doptat se na podrobnější informace o firmě. Reálně by v budoucnu takoví avataři mohli fungovat např. v oblasti výroby, kde je nábor orientován více na objem a rychlost. U kvalifikovanějších pozic mohou avataři také nějakou část agendy převzít, ale těžiště náborového procesu a rozhodování podle mě bude ještě dlouho záviset pouze na člověku.

Next article