Ing. MILAN URBAN
předseda spolku Čistá mobilita
Odvětví automotive a automobilová doprava prochází v 21. století velkými změnami a zdá se, že běžné spalovací motory budou již brzy minulostí. Ještě v tomto desetiletí se předpokládá masivní rozvoj elektromobilů. Současnost a budoucnost elektromobility nám v rozhovoru přiblížil Ing. Milan Urban, předseda spolku Čistá mobilita.
Jakým směrem se udává čistá mobilita?
Čistá mobilita se nejen v Evropě nachází na jedné z předních příček politických, rozpočtových i business debat. O změně směru automobilového průmyslu je ve světě rozhodnuto a čím dříve si to v celém rozměru uvědomíme i v ČR, tím dříve z toho můžeme udělat reálnou příležitost nejen pro životní prostředí, ale i pro ekonomiku. Měli bychom „jet“ s dobou. EU, zdá se, zařadila z dvojky rovnou čtyřku.
Ovlivnila váš spolek covid-19 pandemie? Jak?
Pandemie bohužel neumožňuje realizovat řadu našich edukačních akcí po celé ČR. Jednou z hlavních aktivit spolku Čistá mobilita je projekt Den čisté mobility pro kraje a města, jehož obsah tvoří zejména veřejná prezentace elektromobilů, hybridů, komunálních elektromobilů, vodíkových elektromobilů, elektrobusů a nabíjecích a infrastrukturních zařízení. Z pochopitelných důvodů se tyto akce nyní nekonají, a tak nelze mnoha starostům a představitelům krajských i komunálních institucí zprostředkovat osobní zkušenost, která, jak se zdá, je pro rozvoj čisté mobility velmi důležitá. Kromě toho se do této oblasti promítá jakási investiční nejistota – jinak řečeno, zda budou mít obce a kraje v příštích obdobích dostatek finančních prostředků. Z toho vyplývá určitá investiční zdrženlivost.
Které téma z čisté mobility je v současné době nejaktuálnější?
Takových témat je určitě víc. V rozvoji čisté mobility hraje klíčovou roli stát a měl by jít příkladem. Proto existuje například projekt Česká pošta příkladem. Po vzoru francouzské a německé pošty by mělo dojít k poměrně rychlé obměně vozového parku České pošty, což se samozřejmě neobejde bez spolupráce ministerstev a využití finančních prostředků z tzv. modernizačního fondu. Obecnými odbornými a ekonomickými top tématy jsou kapacity pro výrobu baterií na evropském kontinentu nebo dostatečná nabíjecí infrastruktura.
Existuje rozdíl mezi eletromobilitou a čistou mobilitou?
Podstata obou automobilů je stejná, oba mají elektromotor, elektromobil využívá velkou baterii, vodíkový elektromobil palivový článek a menší baterii. Největší výhodou vodíkového elektromobilu je jeho podstatně větší dojezd. V průběhu tohoto desetiletí se předpokládá masivní rozvoj klasických elektromobilů s postupným přechodem k vodíku. U nákladních automobilů se předpokládá vynechání první etapy a nastoupí přímo vodíkové palivové články.