Skip to main content
Domovská stránka » Inovace a technologie » Technologie a inovace » JAKÝM SMĚREM SE UBÍRÁ SPOLEČNOST SCHAEFFLER KYSUCE?
Inovace a technologie

JAKÝM SMĚREM SE UBÍRÁ SPOLEČNOST SCHAEFFLER KYSUCE?

Ve spolupráci s:
Photo: Adobe Stock
Ve spolupráci s:
Photo: Adobe Stock

ING. JÁN KLIMKO

vedoucí oddělení výzkumu a vývoje Schaeffler Kysuce

Můžete nám prosím nejdříve přiblížit, jaké produkty se ve společnosti Schaeffler Kysuce vyrábí?

Ve společnosti Schaeffler jako předního mezinárodního dodavatele pro automobilový a ostatní průmysl je sortiment produktů, které zde na Kysucích vyrábíme, poměrně široký. Je tvořeno například jednoduššími komponenty, mezi které patří jednořadá a dvouřadá kuličková ložiska, která jsme začali vyrábět zhruba před dvaceti lety. Posléze se výroba rozšířila i o komplikovanější takzvaná nápravová ložiska a téměř současně o produkt kuličkového závitového pohonu pro oblast posilovačů řízení. Zabýváme se však také výrobu složitých mechatronických systémů, ať už je řeč o aktivním stabilizátoru náklonu vozidla, převodovkách pro elektroosy nebo o takzvaném modular clutch activatoru, jehož základní činnost spočívá v ovládání spojky pohonné jednotky pro oblast e-mobility.

Proč spatřuje skupina Schaeffler potenciál právě v Kysuckém závodě v souvislosti s realizací e-mobility projektů?

V roce 2000, když se uvedené komponenty dostaly k nám do závodu, jsme vytvořili malou skupinu konstruktérů, která postupem času nabírala na svých kompetencích. Naši konstruktéři tak nejen připravovali projektovou dokumentaci, ale postupem času ji také začali optimalizovat přes oddělení simulací a následně i fyzicky testovat. Posléze jsme naše kompetence rozšířili v oblastech aplikačního inženýrství a projektového managementu. Díky všem těmto kompetencím jsme nezávislí na centrále a dokážeme samostatně fungovat v rámci regionu jako součást centrály. Tyto kompetence nás tak posunuly dále od mechanických k mechatronickým R&D systémům pro oblast pohonů e-mobility.

Jaké projekty do budoucna plánujete v rámci rozšiřování působnosti v této oblasti?

Projekty v rámci e-mobility se budou týkat tří možností hybridizace. Bude se tedy jednat o projekty pro takzvané P2 hybridní moduly, kdy vytváříme dodatečnou pohonnou jednotku, která je mechatronická. Druhou oblastí projektu budou takzvané hybridní převodovky „DHT“, kdy se jedná o takzvanou P3 hybridizaci. Poslední větev těchto projektů je takzvaná P4 hybridizace, tedy vývoj kompletní elektroosy.

R&D centrum vaší společnosti zastřešuje jednu z největších a nejkomplexnějších výzkumných a vývojových aktivit v rámci společností působících na Slovensku. V čem spočívá komplexnost R&D centra?

Komplexnost spočívá v tom, že interdisciplinárně zapojujete tři velké oblasti vysokoškolského studia, tedy oblast mechaniky, elektrotechniky a softwarového inženýrství, které integrujeme do jednoho celku. Komplexnost můžeme spatřovat také v jednotce elektrického pohonu vozidel, vzhledem k tomu, že se u nás bude realizovat celý její vývoj.

Jak se s ohledem na transformaci směrem k novým způsobům mobility mění požadavky na zaměstnance ve vašem závodu v Kysucích?

Neustále rozšiřujeme týmy v oblasti elektrotechniky a softwarového inženýrství a nároky jdou zejména cestou mechatroniky, takže se zaměstnanci nemohou orientovat jen v jedné oblasti. V součinnosti s tím se nám rozrůstá i portfolio kompetenci o tzv. systémovou architekturu jako i funkční bezpečnost.

Jakým způsobem dochází k rozšíření kvalifikace zaměstnanců v oblasti e-mobility?

Vzhledem k tomu, že e-mobilita je v současné době pro nás nesmírně důležité téma, vytváříme pro naše inženýry různé proškolovací koncepty Fit4Mechatronics, pomoci kterých se snažíme doplnit vědomosti tak, aby dosáhli zmíněného interdisciplinárního vzdělání. Nezapomínáme však ani na naše středoškoláky a univerzitní studenty a pomáháme jim se vzděláním pomocí praktických kurzů a programem Young- Engineer.

Next article