ALEŠ VLK
Spoluzakladatel portálu vedavyzkum.cz
Proč vznikl portál vedavyzkum.cz a co přesně na něm čtenáři najdou?
Portál vedavyzkum.cz vznikl vlastně náhodou. V rámci dalších aktivit, především vzdělávacích a konzultačních, jsme posílali našim partnerům newsletter. Do něj jsme chtěli přidávat některé zajímavé informace ze světa výzkumu, vývoje a vědní politiky. Zjistili jsme však, že abychom takové informace našli, tak musíme prohledávat desítky různých webů. Žádné svodné místo neexistovalo. Tak jsme se do toho před pěti lety pustili a to svodné místo si udělali sami.
Cílíme na čtenáře, kteří chtějí průřezové informace a nezajímají se pouze o specifický vědní či vývojový obor. Takže píšeme o financování vědy, jejím hodnocení, spolupráci mezi výzkumnými organizacemi a aplikační sférou, o transferu znalostí a technologií. Snažíme se také publikovat zajímavé příběhy jednotlivých vědců.
Ve kterých oblastech technologií a inovací je Česko silné?
Myslím si, že v Česku je určitě dobré podhoubí v umělé inteligenci a v IT obecně, ale nezatracoval bych ani klasičtější obory jako strojírenství nebo elektrotechnika. Z hlediska základního výzkumu, který se daří transferovat do zajímavých řešení, vynikáme například v organické chemii a biochemii.
Nemůžeme ustrnout, protože okolní svět jde obrovským tempem kupředu.
Které dotační tituly mohou v současnosti českým veřejným institucím a firmám pomoci držet krok s vývojem ve světě?
Osobně mám k dotačním titulům rozporuplný vztah. Veřejné výzkumné organizace určitě bez dotací na svoji hlavní činnost žít nemohou. Velkou otázkou však zůstává, jakým způsobem a v jaké výši dotovat výzkumné a vývojové aktivity v soukromém firemním sektoru. Ale to by bylo na jinou diskusi.
Domnívám se, že velmi zajímavá a užitečná je podpora vzájemné spolupráce – v Česku hlavně programy Technologické agentury ČR, na evropské úrovni především schémata v Horizont Europe. Myslím, že nejde ani tak o dotační tituly samy osobě, ale hlavně o partnery, od kterých se můžeme učit a spolupracovat s nimi.
Jak si stojí technickéobory na českých vysokých školách ve srovnání se světem? Jsme konkurenceschopní?
Přiznám se, že technicky zaměřené vysoké školy v posledních letech neobjíždím, takže úplně nevím. Myslím, že toto by byli schopni posoudit zaměstnavatelé, zejména ti nadnárodní, kteří zaměstnávají absolventy různých vysokých škol z různých částí světa. Mezinárodní srovnání před několika lety ukázalo, že naši absolventi mají dobrý teoretický přehled a dobré znalosti daného oboru, ale chybí jim měkké dovednosti, znalost jazyků a také určitě praktické znalosti a schopnost vidět věci v širších souvislostech. Možná tento stav i nadále přetrvává.
Je ovšem zapotřebí změnit způsob výuky na vysokých školách – to, jak se učilo před 50 nebo 30 lety, už nestačí. Když se vrátím k té druhé otázce, myslím si, že konkurenceschopní zatím jsme, ale musíme pro to stále něco dělat. Nemůžeme ustrnout, protože okolní svět jde obrovským tempem kupředu.