Ještě před pěti lety u nás byl influencer marketing v plenkách, dnes je však nedílnou součástí marketingu velkých, středních i malých značek.
JONÁŠ ČUMRIK
Idea maker v Katz83
Na sociálních sítích jste začal publikovat už v 17 letech. Viděl jste v tom už tehdy svoji budoucnost?
V začátcích jsem v tom neviděl ani budoucnost, ani možnost se tím živit, vnímal jsem to spíš jako zábavu a možnost sebevyjádření. Řekl jsem si, že nebudu obsah na internetu jen konzumovat a začnu sám něco vytvářet a uvidím, jestli si můj obsah najde publikum.
Věnujete se poradenství pro firmy v oblasti influencer marketingu. Jak jste se k tomu dostal?
K poradenství jsem se dostal úplnou náhodou, když jsem se účastnil jedné přednášky a přišel za mnou pořadatel a požádal mě, abych přednášel místo speakera, který jim vypadl.
Přednášku jsem postavil na tom, jak propaguji firmy přes sociální sítě a měla takový úspěch, že jsem se začal dostávat k prvním konzultacím.
Na jaký problém jste narážel nejčastěji?
Nejčastěji jsem narážel na to, že si firmy vybíraly influencery podle počtu followerů, což ale není relevantní, protože nezáleží na počtu sledujících, ale na tom, o jaké sledující se jedná. Ze začátku firmy také moc nevěřily tomu, že influencer marketing může fungovat.
Víme, že se zajímáte o generaci Z. Můžete nám prozradit, proč cílíte právě na tuto generaci?
Když jsem začínal tvořit obsah, dělal jsem to pro své vrstevníky, tedy pro mladší lidi. Jak jsem dospíval, tak jsem si všiml, že generaci našich rodičů rozumí téměř každý.
Kámen úrazu však nastal, když chtěly firmy oslovit generaci Z – mladé ve věku okolo 20 let, protože mají jiné návyky a očekávají i jiný druh reklamy. Zaměřil jsem se tedy právě na tuto generaci, protože je mnohdy opomíjená, ale v budoucnu budou firmy potřebovat vědět, jak s ní komunikovat a jak ji oslovit.
Momentálně působíte v Katz83 jako idea maker. Co je náplní Vaší práce?
Snažím se klientovi v digitálním prostředí komunikačně pomoci tak, aby došel ke svému cíli, což může být například uvedení nového produktu na trh. Mým úkolem je tedy najít cesty, jak tuto zprávu dostat k cílové skupině firmy.
Jaké dovednosti by měl mít člověk, který se chce stát influencerem?
Měl by mít pevné nervy a měl by se sám sebe zeptat, jestli doopravdy chce svůj život sdílet na sociálních sítích. Když jste slavní, musíte se hlídat, protože byste měli být pro ostatní vzorem.
Člověk by měl být také tvůrčí, měl by vědět, co ho baví, nedělat to jen proto, že na tom chce vydělat a být komunikativní a autentický.
O Jonášovi Čumrikovi
- Je bývalý rapper, který se do povědomí lidí zapsal pod pseudonymem Johny Machette
- Od roku 2015 až 2020 pracoval na volné noze a pomáhal firmám s influencer marketingem
- V současnosti působí jako idea maker v Katz83 a vyučuje na Univerzitě Karlově