Nela Urbančok nastoupila do softwarové společnosti ARTIN na 16 hodin týdně, když byl jejímu synovi necelý rok a půl. Přečtěte si, jak nad ženami ve vedoucích pozicích přemýšlí jako jedna z nich a proč není fanynkou genderových kvót. Detailnější verze rozhovoru je na webu ARTIN.
Nela Urbančok
Chief Marketing Officer, ARTIN
Jaké je vést marketing v IT firmě?
Zábavné, mám totiž štěstí na šéfa i kolegy. Můj nadřízený mě nenutí našroubovat se do nějakých standardů nebo očekávání. Mimochodem, v ARTINu jsme dvě ženy v C-level pozicích versus čtyři muži. Není to sice 50/50, ale kdo by to počítal.
Jak zvládáte manažerskou pozici skloubit s rodičovstvím?
Úplně stejně jako můj manžel. U nás doma stereotypy nepřiživujeme. Můj muž se podílí na výchově syna stejnou měrou jako já. Vytáčí mě předpoklad, že dítě je primárně moje zodpovědnost, protože jsem žena. Tatínci děti nehlídají, ale tráví čas se svými potomky – stejně jako maminky.
V čem je specifická zkušenost ženy ve vedoucí pozici oproti muži?
Je zatížená stereotypy. Těm jsem dovolila, aby ovlivnily vnímání mojí hodnoty, jednání a sebeprezentace. Byť pracuju ve skvělé open-minded firmě, pořád mě můj vnitřní hlas nutí se příliš „autocenzurovat“.
Mělo by řídicí funkce zastávat více žen?
Ano, protože nechci, abychom museli psát takové články. Přeji si, aby ženy byly naprosto samozřejmou součástí našich profesních životů, a to napříč obory a pracovními pozicemi. Ženy ve vedení by neměly být opěvovanou výjimkou. Nechci být jedna z mála, ale jedna z mnoha.
„Na ARTINu miluju, že rovnocenné zastoupení žen vzniká naprosto organicky. Vidíte, že během školení na práci s OKRs (strategickými a měřitelnými cíli) jsou muži a ženy zastoupeny ve stejném počtu, a to úplně náhodou. Vybírali jsme artiňáky, kteří tam mají sedět, protože mohou přispět ke strategickému řízení firmy díky svým schopnostem, a takhle to dopadlo. Naprosto boží.“
Hlasovala byste za zavedení kvót na počet žen ve vedení firem?
Spíš ne, protože to za mě není o větším počtu žen za každou cenu. Jde mnohem víc o vyváženost vedení. Máte tam někoho racionálního i empatického? Pragmatika i vizionáře? Někoho zaměřeného na čísla a někoho na slova? Když se přestaneme na lidi koukat optikou žena/muž, budeme pozornější k reálným dovednostem daného člověka. Vedení firmy musí být skvěle sehraný tým, kde se jednotliví členové navzájem doplňují, podporují a důvěřují si.
Co by tedy společnost potřebovala pro prolomení stereotypů o ženách ve vedení?
Změnu mindsetu – víc mužů, jako je můj manžel, víc firem jako ARTIN a obecně víc lidí, kteří si nenechají vplížit stereotypy pod kůži. Záleží na každém z nás, v jaké společnosti budeme žít. A každý z nás může multiplikaci stereotypů buď podpořit, nebo zaříznout. Tak si pojďme vědomě volit tu druhou variantu.
Co dělá ARTIN pro to, aby bylo více žen zastoupeno ve vedoucích pozicích?
Vytváří firemní kulturu, ve které není místo pro stereotypy a netoleranci. V žádné firmě jsem nezažila takový důraz na work-life balanc. Vždy hledáme cestu, jak každému artiňákovi dopřát, co v danou chvíli potřebuje. Nejsme roboti, ale lidi. Jsem taky pyšná, že ARTIN mluví nahlas o tématech, ke kterým se jiné firmy zdráhají vyjadřovat. To je prostě děsně cool!
Detailnější verzi rozhovoru si přečtěte na blogu ARTINu.