Skip to main content
Domovská stránka » Inovace a technologie » Inovativní Česko » AUTONOMNÍ VOZIDLA UŽ DÁVNO NEJSOU SCI-FI
ADVERTORIAL

LEOŠ DVOŘÁK

Generální ředitel

Rozhovor s generálním ředitelem vývojového centra Valeo o autonomních vozidlech.

Jak se k inovačním procesům staví vaše společnost?

Pro nás je inovace skutečně motorem růstu firmy. V roce 2019 jsme do výzkumu a vývoje investovali 13 % tržeb. Inovace – v našem pojetí to jsou produkty, které jsme zavedli na trh před méně než 3 lety – představují 53 % všech objednávek od automobilek. Celosvětově jsme úspěšně zaregistrovali přes 1600 patentů.

Inženýrky a inženýři z pražského vývojového centra se podíleli na více než 70 registrovaných patentech za posledních 5 let. Mezi ně patří například algoritmus pro rozpoznávání mokrých částí vozovky nebo detekce objektů v mrtvém úhlu zrcátek pro nákladní auta pomocí laserového senzoru.

Velkým milníkem pro nás bylo to, že od roku 2018 jezdí po evropských silnicích auta s autonomním řízením na úrovni tři, tedy vozy autonomní v určitých podmínkách, a to i díky našemu laserovému senzoru Valeo SCALA, který jsme z velké časti vyvinuli v pražském R&D centru a testovali na našem polygonu v Milovicích. Jedná se konkrétně od Audi A8 nejnovější generace.

Co si můžeme pod pojmem autonomní řízení představit?

Autonomní řízení je rozděleno do pětí úrovní podle standardu Society of Automotive Engineering. Automatizace první úrovně řidiči asistuje, do samotného řízení ale nezasahuje. Jejími typickými příklady jsou třeba upozornění na auto v mrtvém úhlu zpětného zrcátka nebo výpomoc předním a zadním kamerám, které překážku sice vidí, ale samy na ni neumí zareagovat.

Ukázka autonomního řízení vozidla

Dobrým příkladem automatizace druhé úrovně je systém automatického parkování, kdy auto samo zrychluje, zpomaluje, točí volantem anebo úplně zastaví, když zaznamená překážku. Právní odpovědnost za manévr ale stále nese řidič.

Třetím stupněm autonomního řízení je podmíněná automatizace. To znamená, že za určitých podmínek může auto kompletně převzít řízení, např. na rovné a široké dálnici s dobře vyznačenými jízdními pruhy. Samo pak zrychluje, zpomaluje a brzdí, ale řidič musí být stále připraven kdykoliv řízení převzít, jakmile ho auto k tomu vyzve.

Auto čtvrté úrovně automatizace je autonomní ve všech podmínkách, řídí tedy úplně samo a aktivně reaguje na své okolí. Stále má ale řidiče, kterého vyzývá k převzetí řízení např. při špatném počasí, hustém sněžení nebo při poruše senzorů apod.

Úroveň pět znamená plně autonomní vozidlo, kde už není potřeba řidič ani volant. Pasažéři jen nasednou, řeknou, kam chtějí jet, a auto se o zbytek postará samo. Nejde přitom o hudbu daleké budoucnosti – Valeo už totiž představilo například na letošním veletrhu CES v Las Vegas plně autonomní robotické vozidlo pro doručování jídla.


Autonomní řízení je vnímáno jednoznačně jako budoucnost.

Na jaké bázi funguje taková technologie autonomního řízení?

Autonomní auta potřebují mít něco jako „oči a uši“, aby se dokázala orientovat ve svém bezprostředním okolí. K tomu se využívají 4 typy senzorů: kamery, senzory LiDAR, radary a ultrazvukové senzory.

Dosah jednotlivých senzorů je od 5 do 250 metrů. Na základě signálu ze všech senzorů a dalších vstupních dat si řídící jednotka vytvoří 3D datový model svého okolí a naplánuje další trasu auta. Software koriguje trasu v reálném čase podle toho, jaké výsledky snímání dostává z jednotlivých senzorů, a vydává pokyny řídící jednotce, např. zrychli či zabrzdi.

Každý senzor má svoje přednosti a limity. Při zvyšující se autonomii aut je proto potřeba kombinovat více typů senzorů, aby si vzájemně pomáhaly a auto mělo k dispozici spolehlivou datovou mapu svého okolí.

Vnímáte jeho budoucnost pozitivně?

Vidíme to jako jednoznačnou budoucnost, ale skladba vozového parku bude složitější. Už dnes má každé čtvrté nově vyrobené auto na světě alespoň jeden náš senzor. Předpokládáme, že kolem roku 2025 bude zhruba 35 % celosvětově produkce nových aut s automatizací na úrovni tři a výše.

Na silnicích by tedy mělo v tu dobu jezdit přes 600 milionů aut s nějakou formou propojení k infrastruktuře nebo k dalším vozidlům, zhruba 20 % vozového parku pak budou tvořit auta s různými senzory v samotné kabině. Technickou vyspělost a začátek sériové výroby aut na úrovni 5 očekáváme v roce 2030.

Auta na úrovni 5 nebudou ovšem jen auta soukromých osob, ale hlavně tzv. robotaxi, tedy osobní auta provozovaná operátorem taxislužby. Auta, ve kterých vezmete řízení do vlastních rukou, pokud budete chtít, jen tak nevymizí.

Next article