Jeli jste letos na dovolenou? Já byla letos v polském Krakově. Proč zrovna Krakov? Město u našich severních sousedů jsem si oblíbila před několika lety. Dostala jsem tehdy pozvánku vystoupit na konferenci určenou pro polské municipality, která se konala v jednom z největších kongresových center Krakova. A že mám mluvit o chytré dopravě. Přemýšlela jsem o všech báječných vynálezech, jako jsou autonomní vozidla, auta na vodík, internet věcí, který umožňuje řídit na dálku prakticky cokoli, od sdíleného kola či koloběžky až po domácí topení nebo ledničku. A já do toho mám přijít se svou přednáškou a s nějakou aktivní mobilitou, cyklistikou a chůzí. Dá se na tohle téma říct ještě něco nového?
Stačilo si projít centrum Krakova. Oni ti polští králové věděli, kde a jak si postavit svoje hlavní sídlo. Co se hodilo v minulosti pro koně, se dnes totiž skvěle hodí pro kola. Dánský urbanista Jan Gehl přišel s myšlenkou města s lidským rozměrem. Dnes se hodně mluví o tzv. 15minutových městech, kde člověk najde vše potřebné k životu do 15 minut od svého domova. Taky dnes máme chytré budovy, do nichž se dostanete jen po eskalátoru nebo výtahem a schodiště se obvykle zamyká. Technologie je skvělá věc, jde jen o to, jak ji využijeme. Jsme dost chytří nebo možná moudří na to, abychom je využívali? Už ani nevím, o čem přesně moje přednáška byla. Každopádně pár lidí pak za mnou přišli a že by rádi věděli víc.
Technologie je skvělá věc, jde jen o to, jak ji využijeme. Jsme dost chytří nebo možná moudří na to, abychom je využívali?
Tak jsme si po přednášce půjčili sdílená kola a projeli si Krakov. Pak už jsme si povídali o všem možném. Proč má Krakov problém s emisemi, kdy zavedou první nízkoemisní zónu v Polsku, proč tu tolik lidí má auto a proč tu není metro jako ve zhruba stejně velké Praze. Z tohohle odpoledne jsem si něco odnesla v srdci. Protože důvod, proč si nějaké místo nebo člověka zamilujete, se nedá popsat nebo spočítat. Můžou to být „jen“ drobnosti – dobrá káva a lehátka na nábřeží, zelený stromový okruh kolem centra, vaši přátelé.
Proto se vždy, když jdu do chytré budovy, dívám, jestli před ní je stojan na kola. Všímám si, jestli se k ní dá pohodlně dojít pěšky nebo dojet třeba na invalidním vozíku a jestli mi uvnitř dokážou poradit, jak se nejlíp dostat na nejbližší zastávku tramvaje nebo autobusu. A chytrá města? Ta definuje nejen počet senzorů v ulicích, ale také to, jestli se v nich dá všude dojet na kole nebo dojít pěšky nebo zda se v nich najde místo pro vás a setkávání s vašimi přáteli. Přeji vám krásné babí léto a moudrá vedení měst.