AI nachází využití i v oblasti HR. Jaké (ne)výhody na pracovní trh přináší a co je nutné dělat pro to, aby personalisté, ale i uchazeči drželi krok s těmito změnami? Na to jsme se zeptali experta v daném oboru Josefa Kadlece.
Josef José Kadlec
spoluzakladatel společnosti GoodCall a Recruitment Academy, expert na AI v oblasti HR
Jste autorem řady knih a opravdový LinkedIn guru. Ve své tvorbě se kromě jiného zaměřujete na příchod AI do HR světa. Jak se podle vás s rozvojem digitalizace pracovní trh změnil?
Už to není o tom, kdo má nejvíc diplomů, ale o tom, kdo dokáže efektivně kombinovat technologie s konkrétní odborností. Personalisté se již neptají, co kandidát dříve dělal, jakou vystudoval školu či jaké má certifikáty. Zajímá je, co uchazeč aktuálně skutečně dokáže – tzv. skill-based hiring. S příchodem AI zde dochází i k nečekaným obratům. Není překvapením, že AI již teď do určité míry nahradila např. pozice copywriterů. Málokdo by však před pár lety čekal, že se budou stahovat mračna i nad samotnými programátory. Na druhou stranu je AI i skvělým pomocníkem pro samotné uchazeče o práci. Ti se s pomocí umělé inteligence mohou důkladně připravit k pohovoru na jakoukoliv pozici. A naopak personalisté kvůli tomu musí přizpůsobovat a vybírat vhodné metody k pohovorům či výběrovým řízením.
Myslíte si, že je pro mladé lidi důležité zakládat si profily na LinkedIn a aktivně s nimi pracovat? Má navazování spojení na LI smysl?
Pokud chcete být na mapě možných kandidátů, tak to zcela určitě smysl má. LinkedIn je hlavním zdrojem kandidátů pro společnosti a personalisty, kteří musejí hledat odborníky aktivně. Pokud chcete mít navíc přístup k nekonečné databázi potenciálních mentorů a partnerů, pak pro vás LinkedIn není volbou, ale je vyloženě nutností. Když zaklepete na správné dveře, otevře se vám více možností, než byste čekali. A přitom nemusíte zastávat pozici senior manager a mít 20 let praxe v daném oboru.
Řada firem se potýká s náborem zaměstnanců, po nichž požadují dostatečnou kvalifikaci, ale i vlastnosti, díky kterým dobře zapadnou do stávajícího kolektivu. Co je podle vás důležitější?
Je to jako vybírat si mezi dobrým jídlem a dobrou společností – obojí je nutné. Najít člověka, který zapadne do týmu a zároveň přináší potřebnou odbornost, není jednoduché. Ale pokud musíte volit mezi těmito nároky, zvolil bych toho, kdo má potenciál, i když zrovna nemá veškeré požadované kvalifikace. Protože schopnost růst je daleko cennější než to, co má člověk napsané ve svém CV. Na druhou stranu kvůli remote stylu práce může zmíněný „culture fit“ ztrácet na podstatnosti. Lidé se v kanceláři tolik nevidí, nejdou spolu na pivo, a tak vše stojí hlavně na tom, jestli doručí požadovaný výstup. Firmy dnes často najímají zaměstnance tím způsobem, že jim zašlou notebook, onboarding se udělá on-line, osobně se s nimi nevidí například i měsíc, a přesto s nimi mohou být maximálně spokojeni.
Období adaptace zaměstnance je klíčové. Čemu by se měla věnovat zvýšená pozornost či na co by se mělo dávat opravdu pozor?
Nástrahy jsou všude – od nejasných očekávání až po toxické prostředí. Stěžejní je, aby nováček věděl, kam zapadá a zároveň aby tým věděl, jak ho přijmout. Lidé nejsou roboti, i když se tak někdy chovají. Adaptace je o vztazích a o důvěře. Není to jen o tom, aby si někdo sedl k počítači a začal klikat. Pokud se o vás první den v práci nikdo nestará, možná si na tento den ještě vzpomenete a pravděpodobně ne úplně v dobrém.
José Kadlec je spoluzakladatel společností GoodCall, Recruitment Academy a Datacruit ATS, které se staly součástí žebříčků Financial Times FT1000 a Deloitte TOP50. S backgroundem softwarového inženýra začal jako nekonvenční headhunter a talent sourcing architect. Stal se prvním oficiálně certifikovaným LinkedIn recruiterem ve střední a východní Evropě. Kromě Recruitment Academy globálně zastřešuje i talent sourcing vzdělávání, a to např. pro Social Talent a SourceCon Academy. José také moderuje přední recruitment podcast Nelidské zdroje. José je autorem knih People as Merchandise: Crack the Code to LinkedIn Recruitment a nově také HR ROBO SAPIENS: Decoding Artificial Intelligence for Modern Recruitment a HR Marketing.