Filip Mikschik je zakladatel a CEO portálu StartupJobs. Díky portálu našlo práci již přes 15 000 lidí ve více než 1500 startupech. Kromě České republiky nabízí startupové nabídky i v Polsku či USA.
V roce 2012 jste spustili StartupJobs. Za tu dobu jste získali pevnou pozici v Česku, expandovali jste na polský trh a pak i dále do světa. Jaké jsou Vaše ambice z globálního pohledu?
Je to velice jednoduché. Ve StartupJobs budujeme ten nejlepší pracovní portál pro startupy na světě a chceme pomoci co nejvíce lidem najít smysluplnou práci, kde se budou moci realizovat. Takže v práci v některém ze startupů. Chceme tak v dlouhodobém horizontu být v každé zemi, kde se dá startupová práce získat. Jdeme ale krok za krokem, začali jsme v Polsku, pak se nám podařilo získat globální doménu StartupJobs.com. Na ní aktuálně doplňujeme pracovní nabídky z USA a UK a postupně budeme doplňovat i další země.
Jaké pozice nejčastěji obsazujete?
To spektrum už je velmi široké. Nejvíce zájemce zajímají pracovní nabídky z oblasti marketingu a obchodu, administrativy, analytiky a samozřejmě dlouhodobě, díky zaměření na technologické startupy, máme mnoho pozic vývojářských. Věřím, že jsme svou prací zpřístupnili startupy jako takové velmi širokému počtu lidí a nabídli plnohodnotnou alternativu ke šplhání na korporátním žebříčku.
Z průzkumu Vám vyšel jako nejžádanější benefit, práce z domova. Jak vnímají firmy tento způsob práce?
Firmy se k tomuto trendu staví poměrně pozitivně, protože jsou si vědomi toho, že důležitější než to, aby seděli jejich zaměstnanci v práci od devíti do pěti, jsou výsledky práce, kterých každý optimálně dosahuje v jiných podmínkách.
Firmy zároveň také vnímají, že díky pružnějším pracovním podmínkám mají jejich zaměstnanci lepší možnost skloubit pracovní a osobní život, což vede k jejich větší spokojenosti a motivaci. Naprostá většina našich zákazníků tuto možnost v nějaké formě nabízí.
Jsou nároky na firemní benefity odlišné v ČR v porovnání se zahraničím?
Myslím, že v ničem za zahraničím nezaostáváme. Hlavně díky rekordně nízké nezaměstnanosti v ČR firmy objevují a přicházejí se stále novými a novými benefity. Jeden rozdíl bych tu ale oproti západním státům viděl, a to motivaci a benefit ve formě zaměstnaneckých akcií a podobných nástrojů, které mají motivovat zaměstnance mít firmu trochu za svou. Ale i to se postupně mění a stále více firem začíná tento model využívat.
Co by neměl postrádat inzerát pracovní pozice, aby byl pro uchazeče zajímavý?
Z výsledků našeho průzkumu vyplývá, že kandidáty nejvíce zajímá náplň práce na dané pozici. Jejich pozornost dále směřuje k požadavkům, u kterých našim zákazníkům doporučujeme omezit se jen na ty nejnutnější, protože je všeobecně známo, že pokud firma zmíní deset požadavků a potenciální uchazeč má pocit, že dvěma nevyhovuje, na nabídku se nepřihlásí. Firmy by také neměly zapomenout uvést důvod, proč by si měl kandidát vybrat právě je a co mu za jeho práci nabídnou. Z průzkumu víme, že pro více než 85 % kandidátů je podstatné uvedení odměny v nabídce.
Jaký je hlavní rozdíl v rychlosti kariérního růstu v korporaci v porovnání se Startupem?
V korporaci se uvažuje v řádu let, ve startupu jsou to týdny až měsíce. Takže startupová dynamika je mnohem vyšší. Může se tak stát, že po nástupu budete na nějaké administrativní pozici, za měsíc už budete řídit tým a na konci roku už pod vámi budou pracovat desítky lidí. Nebo začnete na zákaznické podpoře a za pár měsíců z vás je provozní ředitel. A něco takového se vám v korporaci jen tak nestane. Speciálně ve startupech je velký prostor jít do rizika, zkusit nové věci a samozřejmě i neuspět. A jak se říká, chybami se člověk učí. Pokud je tak člověk v prostředí, které bere chybu, ze které se poučí, jako běžnou součást života, tak dostane mnohem více příležitostí se učit a posouvá se rychleji.