Skip to main content
Domovská stránka » Zodpovědná společnost » UDRŽITELNOST BY MĚLA BÝT SOUČÁSTÍ PRÁCE KAŽDÉHO Z NÁS
ADVERTORIAL

S blížící se povinností vykazování ESG reportu se pro většinu firem stávají standardem i udržitelné obchodní strategie a jejich implementace do všech úrovní společnosti. To vyžaduje i zaměstnání ESG specialistů. Jste na tento vývoj připraveni?

Michaela Stachová

Executive Director

ESG manažer je takový „change agent“ ve firmě. Musí pojmout hodně široké spektrum úkolů zaměřených na environmentální, sociální a správní aspekty firmy. Mezi jeho hlavní náplň práce patří snižování ekologické stopy, kde implementuje strategie na snížení emisí CO2, odpadu a spotřeby energie. Dále zajišťuje dodržování ekologických a sociálních norem či předpisů. Sociální odpovědnost z jeho strany zahrnuje podporu iniciativ zaměřených na zlepšení pracovních podmínek a diverzity. Transparentnost a reportování jsou také důležitými součástmi jeho práce, protože vytváří zprávy o udržitelnosti pro různé stakeholdery.

V současné době podle mě ale musí být ESG manažer hlavně dobrý komunikátor a vyjednavač. Často slyším, že největší výzvou pro ESG manažery je interní komunikace – vysvětlit svým kolegům, proč se firma věnuje udržitelnosti, co konkrétně dělá a také jaká data potřebuje od ostatních týmů. Protože udržitelnost nepředstavuje jeden člověk ani jeden tým. Udržitelnost by měla být součástí všech procesů ve firmě, a tedy součástí práce každého z nás.

Uhlíkový narativ je v ČR hodně silný, avšak ESG zahrnuje mnohem komplexnější přístup. ESG (Environmental, Social, Governance) pokrývá tři klíčové oblasti: environmentální, sociální a správní. Environmentální aspekt zahrnuje nejen snižování uhlíkové stopy, ale také ochranu biodiverzity, udržitelnou spotřebu vody, řízení odpadů a adaptaci na změny klimatu. Sociální aspekt se zaměřuje na rovnost pohlaví, inkluzi a diverzitu na pracovišti, ochranu lidských práv, pracovní podmínky, zdraví a bezpečnost zaměstnanců či zapojení do místních komunit. Pod pilíř Governance spadá firemní etika, transparentnost, odpovědnost vedení, protikorupční opatření, struktura a efektivita správní rady nebo dodržování právních předpisů.

Zdroj: Adobe Stock

V jádru obchodní strategie úspěšných společností je udržitelnost obsažena v celé šíři toho slova. Ve vedení je vizionářský leader, který umí nastavit ambiciózní cíle. A mimo to dokáže nadchnout a podpořit své kolegy v tom, aby byli motivováni na plnění těchto cílů pracovat. K tomu je potřeba dát velký důraz na interní komunikaci a interní vzdělávání. Zároveň by součástí firemní kultury měly být inovace a s tím spojená práce s chybou, protože chyby jsou přirozeným prvkem inovačního procesu a nikdo by se jich neměl bát. Transparentnost a otevřenost zajišťují, že je komunikace na všech úrovních organizace jasná a upřímná. Inkluze a diverzita zase vytvářejí prostředí, kde jsou všichni zaměstnanci respektováni a mají stejné příležitosti k růstu. Etické jednání a vysoké standardy etiky jsou základem všech obchodních praktik.

Téma podpory diverzity může být komunikováno způsobem, jenž může být kontraproduktivní, pokud není prováděno citlivě, strategicky a hlavně autenticky. Priority firem v této oblasti se určitě liší v závislosti na sektoru, v němž daná organizace pracuje, nebo na kulturním kontextu. Nevyplácí se proto převzít to, co využívá vaše mateřská společnost v zahraničí nebo co funguje v jiné firmě. Komunikace by měla být založena na datech a ukazatelích, které dokazují reálné pokroky. Kromě toho je zásadní, aby byly zapojeny všechny úrovně organizace – tedy aby strategie diverzity a inkluze byly podporovány a implementovány všude, nejen na vrcholovém managementu společnosti.

Next article