S blížící se povinností vykazování ESG reportu se pro většinu firem stávají standardem i udržitelné obchodní strategie a jejich implementace do všech úrovní společnosti. To vyžaduje i zaměstnání ESG specialistů. Jste na tento vývoj připraveni?
Michaela Stachová
Executive Director
V poslední době vzniká stále více pracovních pozic, které přímo souvisí s ESG. Co vše spadá do pracovní náplně takového ESG manažera?
ESG manažer je takový „change agent“ ve firmě. Musí pojmout hodně široké spektrum úkolů zaměřených na environmentální, sociální a správní aspekty firmy. Mezi jeho hlavní náplň práce patří snižování ekologické stopy, kde implementuje strategie na snížení emisí CO2, odpadu a spotřeby energie. Dále zajišťuje dodržování ekologických a sociálních norem či předpisů. Sociální odpovědnost z jeho strany zahrnuje podporu iniciativ zaměřených na zlepšení pracovních podmínek a diverzity. Transparentnost a reportování jsou také důležitými součástmi jeho práce, protože vytváří zprávy o udržitelnosti pro různé stakeholdery.
V současné době podle mě ale musí být ESG manažer hlavně dobrý komunikátor a vyjednavač. Často slyším, že největší výzvou pro ESG manažery je interní komunikace – vysvětlit svým kolegům, proč se firma věnuje udržitelnosti, co konkrétně dělá a také jaká data potřebuje od ostatních týmů. Protože udržitelnost nepředstavuje jeden člověk ani jeden tým. Udržitelnost by měla být součástí všech procesů ve firmě, a tedy součástí práce každého z nás.
ESG není jen o snižování uhlíkové stopy, ale i o dalších tématech. Můžete nám je přiblížit?
Uhlíkový narativ je v ČR hodně silný, avšak ESG zahrnuje mnohem komplexnější přístup. ESG (Environmental, Social, Governance) pokrývá tři klíčové oblasti: environmentální, sociální a správní. Environmentální aspekt zahrnuje nejen snižování uhlíkové stopy, ale také ochranu biodiverzity, udržitelnou spotřebu vody, řízení odpadů a adaptaci na změny klimatu. Sociální aspekt se zaměřuje na rovnost pohlaví, inkluzi a diverzitu na pracovišti, ochranu lidských práv, pracovní podmínky, zdraví a bezpečnost zaměstnanců či zapojení do místních komunit. Pod pilíř Governance spadá firemní etika, transparentnost, odpovědnost vedení, protikorupční opatření, struktura a efektivita správní rady nebo dodržování právních předpisů.
Společnosti si uvědomují přínosy správně nastavené firemní kultury. Na jakých principech z vaší zkušenosti úspěšné firmy fungují?
V jádru obchodní strategie úspěšných společností je udržitelnost obsažena v celé šíři toho slova. Ve vedení je vizionářský leader, který umí nastavit ambiciózní cíle. A mimo to dokáže nadchnout a podpořit své kolegy v tom, aby byli motivováni na plnění těchto cílů pracovat. K tomu je potřeba dát velký důraz na interní komunikaci a interní vzdělávání. Zároveň by součástí firemní kultury měly být inovace a s tím spojená práce s chybou, protože chyby jsou přirozeným prvkem inovačního procesu a nikdo by se jich neměl bát. Transparentnost a otevřenost zajišťují, že je komunikace na všech úrovních organizace jasná a upřímná. Inkluze a diverzita zase vytvářejí prostředí, kde jsou všichni zaměstnanci respektováni a mají stejné příležitosti k růstu. Etické jednání a vysoké standardy etiky jsou základem všech obchodních praktik.
Je možné téma podpory diverzity sdělovat způsobem, který udělá více škody než užitku? Na co by si firmy měly dát pozor?
Téma podpory diverzity může být komunikováno způsobem, jenž může být kontraproduktivní, pokud není prováděno citlivě, strategicky a hlavně autenticky. Priority firem v této oblasti se určitě liší v závislosti na sektoru, v němž daná organizace pracuje, nebo na kulturním kontextu. Nevyplácí se proto převzít to, co využívá vaše mateřská společnost v zahraničí nebo co funguje v jiné firmě. Komunikace by měla být založena na datech a ukazatelích, které dokazují reálné pokroky. Kromě toho je zásadní, aby byly zapojeny všechny úrovně organizace – tedy aby strategie diverzity a inkluze byly podporovány a implementovány všude, nejen na vrcholovém managementu společnosti.